web stats
diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Tietotori

Välimeri – yhä useamman hauta



Näemme iltaisin televisiosta videokuvaa siitä, miten täyteen ihmisiä ahdetut veneet saatetaan etenkin Italiaan. Tulijoiden määrä lisääntyy kesää kohti. Mikä ratkaisuksi?

Ihmissalakuljettajat lähettävät Pohjois-Afrikasta tuhansia euroja matkastaan maksaneita ihmisiä monen kannalta kohtalokkaalle merimatkalle kohti Eurooppaa. Kuten kuvamateriaali kertoo, salakuljettajat ovat kiinnostuneita vain siitä, miten monta ihmistä saa mahdutettua heikkokuntoisiin veneisiin. Heitä ei kiinnosta se, mikä kuljetettavia odottaa matkalla tai sen jälkeen. Uusia yrittäjiä on riittämiin. Asiaa tarkemmin tuntematta ihmettelen, mistä ihmiset onnistuvat kokoamaan isoja summia maksaakseen salakuljettajille ja miten he kuvittelevat tienaavansa rahat mahdollisten lainojensa takaisin maksuun Eurooppaan päästyään.

EU-alueelle selvinneet joutuvat ahtaisiin aidattuihin keskuksiin odottamaan asiansa käsittelyä. Tiulanne voi jatkua pitkäänkin. Tämä voi yllättää monen ihmisen, koska Eurooppaan pääsyä on voitu kaikin tavoin markkinoida ja pitää houkuttelevana. Moni joutuu kuitenkin myöhemmin tienaamaan elantonsa esimerkiksi Italian ja Espanjan kasvihuoneilla kehnoissa oloissa ja heikolla palkalla. Tilannetta selvittänee varsinkin se, ettei monellakaan nuorella tulijalla ole koulutusta ja osaamista. Valtaosa tulijoista näyttää olevan nuoria miehiä.

Vaikka paljon puhutaan kotouttamisesta, asia jää helposti sanahelinäksi. Ilman ammattia ja työpaikkaa moni tulija jää monin tavoin yhteiskunnan ulkopuolelle. On turhautumista ja epätoivoa. Tämä on näkynyt esimerkiksi Rankassa mellakoina kaduilla. Rikollisjärjestöt saavat uusia toimijoita tarjoamalla mahdollisuuksia tienata rahaa.

Asiaan ei ole helppoja ratkaisuja. On kai selvää, että salakuljetuksen mahdollistajina ovat lähtömaiden viranomaiset ja korruptio. Ilman näitä laajamittainen salakuljetus olisi tuskin mahdollista.

Yhtenä ratkaisumallina on esitetty laillisten väylien avaamista. Se vähentäisi tietenkin halua maksaa suuria summia salakuljettajille ja altistua vaaralliselle merimatkalle. Kolikon toinen puoli on kuitenkin se, ketkä tätä kautta pääsisivät Eurooppaan. Koska Afrikan maiden väkiluku kasvaa voimakkaasti ja monen maan elinolot ovat kurjat, tulijoista ei ole puutetta. Tällöinkin on ratkaistava vielä se, mihin maihin tulijat ohjataan ja mitä heille tapahtuu EU-alueella.

Eräänä keinona on esitetty leirien perustamista nykyisten lähtömaiden rannikolle, jolloin turvapaikkahakemukset käsiteltäisiin siellä. Tähänkin liittyy luonnollisesti monenlaisia ongelmia, ei vähiten se, että leirien turvallisuus edellyttää erilaisia turvallisuutta lisääviä toimia.

EU-maiden on pyrittävä löytämään yhdessä Afrikan maiden kanssa kestäviä ratkaisuja tilanteeseen. Välimerestä on muutoin tulossa yhä useamman salakuljettajan uhrin hautapaikka. Jokainen hukkunut on liikaa.

Uutiset Espoo.fi

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä puoltaa yleisötilaisuuksien lohkomisvaatimuksesta sekä kahden metrin turvaväleistä luopumista

Epidemiatilanne pääkaupunkiseudulla on kehittynyt kohti parempaa suuntaa, vaikka tartuntamäärät ja positiivisten...

Lue lisää »

Valtuusto jakoi luottamuspaikat

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Henna Partanen (Vihr.) ja kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi Henrik Vuornos...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

What Managers Can Learn from Jazz Improvisation

Lue lisää »

Amazon in Seattle: The Role of Business in Causing and Solving a Housing Crisis

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

Today I am grateful

This month I celebrate the memory of my dad who passed in 2016. When I sat down to write this week’s blog, I recalled...

Lue lisää »

Turning apathy into action

We were two hours into my shift as a poll worker during last week’s midterm election when a young man dressed in...

Lue lisää »