Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Tarkkana taksien kanssa lentoasemalla
Helsingin Sanomissa on tänään juttu taksien toiminnasta Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kilpailu on kovaa. Se ei ole aina jutussa mainittujen sääntöjen mukaista. Mikä neuvoksi?
Asiakkaan on oltava tarkkana hinnan suhteen. Tammikuussa otimme Menevä-taksin, jonka kuljettaja oli ilmoittanut vaimolleni hinnaksi 55 euroa. Kotiin päästyämme maksoin kortilla ja hinta olikin 65 euroa. Olin epähuomiossa hyväksynyt maksun. Huomasin samalla puhelimen näytöltä virheellisen veloituksen ja kommentoin kuljettajalle. Tämä kertoi erehdyksestä ja antoi kolikoita. Tuskin oli kyse virheestä.
Viimeksi tilasin Uberin, joka tuli paikalle muutamassa minuutissa. Noutopaikassa oli epäselvyyttä, koska oven lähellä olevassa kyltissä lukee ennakkoon tilatut taksit. Tosiasiassa Uber ja muut tilatut odottavat muutamaa kymmentä metriä kauempana. Hinta oli kiinteä ja muita halvempi. Samalla selvisi, että Uber ottaa hinnasta 25 prosenttia. Se on todella iso osuus. Oli parempi antaa tippi käteisenä kuljettajalle kuin ohjata sekin alustan kautta Uberille.
Voi vain kuvitella, miten hämmentävää taksien toiminta on lentoasemalle saapuvalle ulkomaalaiselle tai kotimaankin matkustajalle, joka ei ole tottunut tällaiseen kilpakosintaan. Kaikki eivät tiedä hinnoittelusta ja matkan hinta voi yllättää. Aikaisemmin kiinteä hinnoittelu oli kaikille osapuolille selvää.
Jonkinlainen tiedotus asiasta olisi tarpeen. Kaikki toimet tilanteen selkeyttämiseksi ovat edelleen tervetulleita.
| ||