Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Ministerit ja kielitaito
Nuoret ministerit puhuvat sujuvasti englantia. Kiitos kouluopetuksen, opiskelun ja kielen käyttämisen. Vuosikymmeniä tilanne oli täysin toisenlainen.
Omana oppikouluaikanani kielissä päntättiin kielioppia. Kieltä ei tunneilla juurikaan puhuttu. Muistan elävästi, miten poikalyseomme englannin lehtori Eila Liimatainen pani meidät taulun luokse kääntämään paperiliuskoille kirjoittamaansa tekstiä suomesta englanniksi. Hän kiinnitti huomiota nimenomaan virheisiin. Auta armias, jos teki ison virheen. Yhdeksän pisteen virhe olisi merkinnyt ylioppilaskirjoituksissa sitä, ettei laudaturia olisi tullut. Oma laudaturini jäikin kahden pisteen päähän.
Saksan lehtorimme Heleena Räisänen taas toimi kannustavasti. Sain lyhyestä saksasta laudaturin ja ainoan kymppini todistukseen. Berliinissä käydessämme puhumme aina vain saksaa. Kaksi kertaa olen törmännyt Galleria-tavaratalossa hauskaan kysymykseen. ”Tuletteko Amsterdamista?” Mieli on tehnyt vastata, että olemme Haagista ja että meillä on siellä erilainen murre. No, olen kertonut, että olemme suomalaisia.
Ministerien kielitaitoon törmäsi konkreettisesti viime vuoden puolella, kun kirjoitin kirjaa ”Rajamäki -Sisäministeri myrskyn silmässä. Rajamäkeä moitittiin mediassa englannin kielen taidosta. Osansa sai oikeusministeri Leena Luhtanenkin. Rajamäki käytti kuitenkin sujuvasti saksaa, joka oli tärkeä kieli muun muassa Saksan silloisen sisäministeri Wolfgang Schäublen kanssa toimiessa. Tuskinpa kaikki muutkaan ministeri silloin puhuivat yhtä hyvää englantia kuin nykyiset nuoren polven ministerit. Ajateltakoon aiemmin esimerkiksi Ahti Karjalaisen englantia.
Hyvä kielitaito on yhä tärkeämpää työelämässä ja muutoinkin. Ministerin tehtävissä se on välttämättömyys. Kielitaito mahdollistaa meille kaikille myös monipuolisen sosiaalisen verkottumisen ja eri maiden mediaseurannan.
| ||