Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Hajahuomioita hoitajien sopimustilanteesta
Hoitajajärjestöt hylkäsivät sovittelulautakunnan sovintoesityksen riittämättömän tason vuoksi verrattuna liittojen palkkavaatimukseen. Nyt näytetään elettävän jonkinlaista suvantovaihetta julkisuudessa. Mistä ratkaisun avaimia?
Lähtötilanne on mielenkiintoinen. Hoitajaliitot ovat vaatineet 3,6 prosentin vuosittaista korotusta yleisen linjan mukaisten korotusten päälle. Korotus tulisi kaikille eikä paikallistason työnantajille haluttaisi jättää harkintavaltaa.
Tavoite ja sovittelulautakunnan esitys merkitsevät pelkistetysti sitä, että kuntajärjestöt odottaisivat yleisen linjan muodostumista ja sen jälkeen palkankorotukset olisivat automaattisia. Kuntajärjestöt pääsisivät eräällä tavalla istumaan valmiiksi katettuun pöytään. Kuntasektori ja tulevaisuudessa hyvinvointisektori tuskin olisivat itse päänavaajana palkkarintamalla. Mitä tämä merkitsisi koko työmarkkinakentässä? Mikä liitto toimisi päänavaajana?
Teknologiateollisuuden työnantajien toimitusjohtaja Jarkko Ruohoniemi kommentoi Twitterissä sovintoesitystä seuraavasti: ”Jos haluaa tuhota Suomen kilpailukyvyn ja hyvinvointivaltion rahoituksen, niin tänään julkistettu sovintoehdotus on paikallaan. Nyt esitetty ikiliikkuja uhkaa johtaa tuhoisaan kierteeseen, jossa on vain häviäjiä.” Tuskinpa kukaan muunlaista kantaa odottikaan työnantajataholta.
Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kuvasi Helsingin Sanomille sovittelulautakunnan esittämää rakennelmaa ”mielenkiintoiseksi”. Jutun mukaan hän ei tarkoittanut sitä hyvällä. Kuntasektorin ratkaisut vaikuttavat esitetyssä muodossa teollisuuden tuleviin sopimusratkaisuihin.
Työministeri Tuula Haatainen esikuntineen miettinee parhaillaan etenemisvaihtoehtoja asiassa. Sama koskee niitä kuntajärjestöjä, jotka ilmoittivat hyväksyvänsä sovintoesityksen. Tekevätkö ne sitten KT:n kanssa virka- ja työehtosopimukset ja millaisin ehdoin?
Tilanne on normaalia monimutkaisempi, koska hoitajien palkkavaatimukset on sidottu yleiseen palkankorotustasoon. Näinhän tapahtuu jo muiden hyväksymän sovintoesityksenkin mukaan. Kuntasektorin eri järjestöt eivät hyvällä katso ja hyväksy jollekin ryhmälle suurempia korotuksia kuin mitä niiden omat jäsenet saisivat. Voi perustellusti kysyä, minkä järjestön puheenjohtaja olisi valmis esittelemään jäsenistölleen tuollaisen ratkaisun, vaikka se olisi kuinka hyvin perusteltavissa.
Sovittelulautakunta, jos se jatkaa sovun etsimistä, ja osapuolet joutuvat miettimään luovasti erilaisia vaihtoehtoja solmun avaamiseksi. Yksi sellainen voisi olla malli, jossa korotusten perusta irrotettaisiin yleisestä linjasta ja asetettaisiin selkeät palkkatavoitteet lähivuosille niin vaikeaa kuin se onkin nykyisessä epävarmuudessa. Vaikeutta lisää vielä se, jos muut järjestöt tekevät sovintoesityksen perusteella sopimukset, joissa erilliset palkankorotukset on sidottu yleiseen linjaan.
Vaikka ratkaisua lykättäisiin pitkälle loppuvuoteen tai ensi vuoden alkuun, tilanne ei siitä helpottuisi, ellei peruselementteihin kosketa ja niitä muokata. Maria Jotuni on todennut osuvasti seuraavaa: ”Älä luota aikaan, se voi pettää sinut.”
Jälleen kerran voidaan todeta, miten vaikeaa on saada aikaan vain joitakin ryhmiä koskeva palkkaratkaisu kuntasektorilla. Itse asiasta, hoitajien palkkojen korotustarpeesta tuskin on kovinkaan paljon erimielisyyttä yhteiskunnassa ja päättäjienkään keskuudessa. Pakkaus on keskeinen tekijä siinä, että alalle saadaan tulevina vuosina riittävästi osaavaa henkilökuntaa. Samalla on tietenkin tunnustettava, että alipalkattuja ryhmiä on toki muitakin kuntakentässä.
Kaikkien etuna on, ettei palkkakiista johda kaavailtuihin työtaistelutoimiin. Osapuolten on tarkasteltava asiaa eri näkökulmista ratkaisuvaihtoehtojen löytämiseksi. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on päästävä keskittymään hoitojonojen purkamiseen ja hyvinvointialueiden rakentamiseen. Siinä on tehtävää riittämiin.
| ||