web stats
diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
Tietotori

Kokemuksia järjestöjen hallitustoiminnasta, osa 42: palautetta tarvitaan

Kokemuksia järjestöjen hallitustoiminnasta, osa 42: palautetta tarvitaan

 

Jokainen hallituksen jäsen ja muu kokoukseen osallistuva haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään. Hän haluaa saada arvostusta muilta. Hän haluaa tuntea kuuluvansa joukkoon. Palaute tarjoaa tähän hyvän keinon.

 

Palautteen tarkoitus

Palautteella annetaan ja saadaan tietoa toiminnassa onnistumisesta. Sillä vaikutetaan tietoisesti tai huomaamatta toisen ihmisen ajat-teluun, tunteisiin ja käyttäytymiseen. Aina ei tarvita sanoja. Pelkkä ilme tai ele voi kertoa sanoja enemmän.

 

Tavoitteena pitää olla, että palautteella lisätään ja vahvistetaan toisen ihmisen hyväksi havaittua toimintaa, vähennetään taikka ehkäistään epätoivottavaa toimintaa taikka ohjataan käyttäytymistä toivottuun suuntaan. Palautteella voi auttaa toista havaitsemaan kehittämiskoh-teita sekä kannustaa häntä astumaan kehittymisen uusille poluille. Tavoitteena on myös kehittää ihmisten keskinäisiä suhteita.

 

Jokaisen kannattaa opetella antamaan palautetta. Puheenjohtaja on roolimallina. Mitä enemmän arvostavaa ja kannustavaa palautetta annetaan, sitä luonnollisemmaksi se tulee. Se, mihin kiinnitetään huomiota, lisääntyy. Myös korjaavan palautteen antaminen opettaa.

 

Kiitos ja muu arvostava palaute annetaan julkisesti, korjaava tai kehittymiseen liittyvä palaute kahden kesken.

 

Palautteen antamista voi helpottaa, jos hallituksessa on hyväksytty yhteiset pelisäännöt. Silloin puheenjohtaja tai kuka tahansa jäsen voi puuttua korjaavalla palautteella pelisääntöjen vastaiseen käyttäyty-miseen.

 

Hyvää tarkoittava palaute kääntyy tarkoitustaan vastaan, kun palautteessa käytetyt sanat tai palautteen esittämistapa muuttavat viestin sisällön vastaanottajan näkökulmasta päinvastaiseksi, mitä palautteen antaja on kuvitellut sanoneensa. Palaute saa aikaan enemmän pahaa mieltä ja hämminkiä kuin tavoitteen suuntaista toimintaa. Näitä sanoja ovat erityisesti ”miksi”, ”mutta” ja ”toisaalta – toisaalta”.

 

Amerikkalainen kirjailija ja toimittaja Hal Plotkin ehdottaa palautteen antamisen helpottamiseksi seuraavaa kuuden askeleen menetelmää:

 

1 Yksilöi onnistumiset ja epäonnistumiset.

2 Lopeta puhuminen ja ala kuunnella.

3 Keskustele käyttäytymisen  seurauksista

4 Yhdistä aikaisemmat saavutukset tarpeellisiin muutoksiin.

5 Sopikaa toimintasuunnitelmasta.

6 Seuraa kehitystä kiinteästi.

 

Lisää asiasta ”Vaikuta järjestösi hallituksessa” -verkkokurssin aineistossa ()

 

Järjestöaktiivien kommentteja:

Ei ole helppoa kehua kaveria.”

”Ilmeistä näkee, pidetäänkö ehdotuksesta.”

”Kiitos saa ihmeitä aikaan.”

”Korjaavan palautteen antaminen vaatii rohkeutta ja opettelua. Aina ei onnistu.”

”Puheenjohtaja nostaa esille onnistumisia. Kannustaa.”

”Korjaavan palautteen vastaanottaminen ei ole aina helppoa. Joutuu pohtimaan.”

Uutiset Espoo.fi

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä puoltaa yleisötilaisuuksien lohkomisvaatimuksesta sekä kahden metrin turvaväleistä luopumista

Epidemiatilanne pääkaupunkiseudulla on kehittynyt kohti parempaa suuntaa, vaikka tartuntamäärät ja positiivisten...

Lue lisää »

Valtuusto jakoi luottamuspaikat

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Henna Partanen (Vihr.) ja kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi Henrik Vuornos...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

Professor Linda Hill: Curiosity

Lue lisää »

HBS Faculty Pick Trends to Watch in 2022

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

A few of my favorite things

Neighborhood holiday lights are sparkling and candles are flickering in the windows of the houses in our small town....

Lue lisää »

Gratitude for the one who is always with you

I’m 24 years-old standing in a bathroom no bigger than a linen closet, staring at my bloodshot eyes in a mirror....

Lue lisää »