Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Kokemuksia järjestöjen hallitustoiminnasta, osa 19: kuunteleminen
Kokemuksia järjestöjen hallitustoiminnasta, osa 19: osallistumistavat, jatkoa: kuunteleminen
Kyseleminen, tarkennusten pyytäminen ja aktiivinen kuuntelu ovat tärkeä osa ihmisten välistä vuorovaikutusta. Kuuntelu ratkaisee sen, miten hyvin kokouksen osallistujat onnistuvat vuorovaikutuksessa keskenään ja miten he kokevat voivansa osallistua. Kuuntelu on tärkeää nimenomaan siksi, että jokaisen ihmisen perustarpeena on halua tulla arvostetuksi, kuulluksi, ymmärtää toisia ja tulla itse ymmärretyksi. Hyvä kuunteleminen edellyttää empatian taitoa, kykyä eläytyä toisen ihmisen asemaan ja asioiden katsomista hänen näkökulmastaan, vaikka tähän ei kokonaan pystykään.
Aktiivinen kuuntelu edellyttää aitoa läsnäoloa, elämistä hetkessä. Käytännössä kuuntele-misessa on kuitenkin erilaisia kerrostumisia kuten jaksottainen tai empaattinen kuuntelu. Kuunnellessasi voit keskittyä asiasisältöön (kysely ja siihen perustuva tiedon vastaan-ottaminen), ihmisiin (heidän tunteisiinsa, empatia), toimintaan (asiaan suoraan meneminen ja asiassa pysyminen ilman jutustelua ja tarinointia) tai aikaan (aikataulussa pysyminen). Katso lisää verkkokurssin ”Vaikuta järjestösi hallituksessa” moduulista, käsikirjasta ja työkirjasta (www.mytalentia.fi).
Kommentteja
”Keskeistä on omien impulssien hillitseminen. Oman kannan ennättää kyllä sanoa.”
”Kuunteleminen ei ole helppoa, varsinkaan, jos ei arvosta toista.”
”Kuuntelemaan voi opetella.”
”Hyvä kuuntelija saa arvostusta. Häntä kuunnellaan.”
”Puheenjohtajan pitää kysellä ja kuunnella. Ei omaa monologia.”