web stats
diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
Tietotori

Palautteen antamisen kultaisia periaatteita

Palautteen antamisen kultaisia periaatteita

 

Jokainen antaa toisille palautetta omalla persoonallisella tavallaan. Kaavamainen ja muodollinen, samanlaisena aina toistuva palaute tuskin ilahduttaa ja auttaa sen saajaa.

 

Juttusarjan seuraavissa osioissa käsittelen muutamia keskeisiä asioita, jotka kannattaa ottaa palautetta annettaessa huomioon. Lähden liikkeelle arvostuksesta.

 

Arvostuksen osoittaminen

 

Lähtökohtana kannattaa muistaa, että jokainen ihminen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään. Jokainen haluaa olla arvostettu yhteisössään.

 

Keskittymällä myönteisiin asioihin palautteen antaja osoittaa arvostavansa toisen toimintaa, yrittämistä ja kasvuaskeleita sekä ymmärtävänsä myös jokaiselle matkan varrella sattuneita erehdyksiä, virheitä ja väärinkäsityksiä. Yrittämisestä annetut kehut saavat ihmisen yrittämään vaikeuksista huolimatta entistä kovemmin.

 

Arvostukseen liittyy läheisesti kyky empatian ja myötätunnon kokemiseen ja osoittamiseen. Empatia on kykyä eläytyä toisen asemaan ja mielentilaan. Se on pyrkimystä nähdä asiat toisen ihmisen näkökulmasta. Empatia on tietoisuutta siitä, miltä toisesta ihmisestä tuossa tilanteessa saattaa tuntua. Intiaanien sanonnan mukaan toista ei voi tuntea, ellei ole kävellyt puolta vuotta hänen mokkasiineissaan.

Myötätuntoinen käyttäytyminen edellyttää, että toisen vastoinkäyminen havaitaan, se herättää empatiaa ja että havaitsija tekee toiselle tiettäväksi, että ymmärtää tilanteen ja on tarvittaessa valmis auttamaan tätä.

 

Arvostuksen osoittaminen voi tietenkin tapahtua käytännössä moninaisin keinoin, paitsi sanallisesti myös esimerkiksi kiitosviestein ja -kortein, pyytämällä kahville tai lounaalle, esinelahjoin, tarjoamalla uusia mielenkiintoisia tehtäviä tai pyytämällä toista mukaan tämänn arvostamiin tilaisuuksiin.

 

Seuraavassa jutussa käsittelen kysymisen ja dialogin merkitystä palautteen antamisessa.

 

 

Uutiset Espoo.fi

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä puoltaa yleisötilaisuuksien lohkomisvaatimuksesta sekä kahden metrin turvaväleistä luopumista

Epidemiatilanne pääkaupunkiseudulla on kehittynyt kohti parempaa suuntaa, vaikka tartuntamäärät ja positiivisten...

Lue lisää »

Valtuusto jakoi luottamuspaikat

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Henna Partanen (Vihr.) ja kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi Henrik Vuornos...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

Professor Kash Rangan: Enlightening

Lue lisää »

Vault: How to be a Moral Leader: Sandra Sucher Reads The Making of the Atomic Bomb

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

A few of my favorite things

Neighborhood holiday lights are sparkling and candles are flickering in the windows of the houses in our small town....

Lue lisää »

Gratitude for the one who is always with you

I’m 24 years-old standing in a bathroom no bigger than a linen closet, staring at my bloodshot eyes in a mirror....

Lue lisää »