web stats
diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Monta tapaa saada palautetta

Palaute tuo helposti mieleen yksisuuntaisen kommunikaation, jossa joku toimii antajana ja toinen vastaanottajana. Tavoitteena pitää kuitenkin tavallisesti olla tasa-arvoinen, dialogiin perustuva vuorovaikutus. Tiimeissä annettava palaute saa omia vivahteitaan.

 

Palautteen antaja ja vastaanottaja ovat sidoksissa toisiinsa ja vaikuttavat toinen toisiinsa. Jokainen puheenvuoro, hiljaisuus tai kehonkielinen ilmaisu on samalla palautetta ja täydennystä jo annettuun palautteeseen. Palautetta voi saada monella tavalla: pyytämällä, pyytämättä, havainnoimalla.

Palautteen pyytäminen

Jos kokee saavansa liian vähän palautetta työstään, kannattaa pyytää palautetta vaikka seuraavasti:

”Miten onnistuin tänään?”

”Mitä minun kannattaisi tehdä toisin?”

 

Palautteen pyytäminen luottamuksen osoitus sen antajalle. Palautteen avulla saamme näkemyksiä ja ohjeita siitä, miten mahdollisesti voimme parantaa suoritustamme. Samalla on vältettävä kysymästä itseen henkilönä kohdistuvia mielipiteitä:

 ”Mitä pidät minusta?”

 ”Olenko mielestäsi hyvä työntekijä?”

Pyytämättä saatava palaute

Palautteesta puhuttaessa yleensä ajattelemme palautetta, jonka saamme pyytämättä esimieheltä, työkavereilta tai vaikka asiakkailta. Moni kokee käytännössä, ettei saa esimieheltään ainakaan riittävästi kannustavaa palautetta.

Palautetta on kuvattu esimerkiksi seuraavasti: ”Palautetta annetaan harvoin, varsinkaan positiivista. Ylemmän johdon kiitosfraasit juhlapuheissa lähinnä huvittavat. Arkitodellisuudessa toiminta on aivan muuta. Ei ymmärretä, että ihminen jaksaa paljon paremmin tehdä työtään ja tulokset paranevat, kun saa välillä kiitosta.”

Havainnoimalla saatava palaute

Saamme palautetta, kun teemme tietoisesti havaintoja erilaisissa tilanteissa. Esimerkiksi kokouksissa saamme monenlaista palautetta toinen toisiltamme. Voimme tarkkailla, miten havaitsemme puheenjohtajan ja muiden osallistujien käyttäytyvän? Miten aktiivisesti tai passiivisesti he osallistuvat keskusteluun? Keiden puheenvuoroja he erityisesti kommentoivat ja millä tavalla? Onko joku hiljaa?

Kokouksia voidaan videoita ja katsoa yhdessä vaikka seuraavia asioita: katsovatko ihmiset puhujaa ja toisiaan silmiin, keskittyykö joku kännykkäänsä kokousasioiden sijaan, näkyykö jonkun kasvoilta vahvoja tunteita, vaikka hän ei puhuisi mitään, ja miten ihmiset antavat sanatonta palautetta toisilleen esimerkiksi hyväksyvästi nyökkäämällä tai hymyilemällä?

Voimme tehdä tietoisesti havaintoja muiden huomautuksista ja kommenteista. Ryhdymme tietoisesti keräämään huomautuksia: kirjoitamme muistiin, millaisia kommentteja saamme eri yhteyksissä toiminnastamme, myönteisiä ja kielteisiä. Samoin merkitsemme muistiin sanatonta viestintää koskevia havaintoja. Kun olemme saaneet niitä mielestämme riittävästi, ryhdymme tarkastelemaan niitä. Yksi kehittymiskohde voi olla esimerkiksi se, että käytämme liian pitkiä ja puuduttavia puheenvuoroja kokouksissa.

Lisää Palautemestari-kirjasta.

 

 

 

 

Uutiset Espoo.fi

Palautteellasi on merkitystä enemmän kuin uskotkaan

Oletko joskus antanut palautetta Espoon kaupungille ja miettinyt onko sillä merkitystä? Palautteesi on meille todella...

Lue lisää »

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa 21.4.2021

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa käsitellään mm. Henttaan, Suurpellon ja Kuitinmäen väestön...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

5 ways to be a better work-from-home coworker

Lue lisää »

Up Close: Live Online Classrooms

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

Priorities for the wisdom years

The sun is shining bright this morning, an unexpected gift after two days of strong winds and driving rain. It was...

Lue lisää »

I hope something good happens to you today

There are some days when I feel a sincere sense of weariness at the state of our world and I just want to find a small...

Lue lisää »