web stats
diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Havainnot palautteen perustana

Havainnot palautteen perustana

 

Palautetta antaessamme meidän on syytä erottaa havainnot ja arvioinnit toisistaan. Havaintojen ja arviointien tai kuvausten erottaminen luo edellytykset taitavalle palautteelle.

 

Teemme koko ajan havaintoja aistikanaviemme kautta. Vuorovaikutustilanteessa vastaanottamamme havainnot ovat esimerkiksi eleitä, ääniä, asentoja, sanoja ja numeroita. Ne eivät sisällä minkäänlaista arvoasetelmaa. Ne eivät ole sellaisinaan hyviä tai huonoja.

 

Teemme havaintoja myös toisen sanattomasta viestinnästä. Esimerkiksi kehonkielestä näemme asentoja, katsekontaktin, erilaiset kasvon ilmeet, eleet ja kehon liikkeet. Samoin tarkkailemme tilan käyttöä. Teemme havaintoja jonkun vaatetuksesta. Tunnistamme sosiaalisia koodeja. Kuulemme toisen puheen rytmin ja erotamme äänen korkeuden sekä voimakkuuden. Kosketusaistilla havaitsemme esimerkiksi sen, onko toisen kädenpuristus lämmin, kylmä, tiukka vai vetelä.

 

Mainittua eroa voi havainnollistaa seuraavilla esimerkeillä:

  1. ”Tulit myöhässä kokoukseen viime viikon maanantaina ja tämän viikon keskiviikkona.” Kyseessä on havainto.
  2. ”Teet liian nopeasti johtopäätöksiä tästä asiasta.” Kyseessä on sanojan oma arvio.

 

Tarkkaavaisuutemme ratkaisee kussakin tilanteessa sen, mitä havaitsemme. Havaintoihimme liittyy monenlaisia harhoja ja vääristymiä. Meiltä voi jäädä näkemättä asioita, jotka joku toinen havaitsee, ja päinvastoin.

 

Tarkkaavaisuutta voi havainnollistaa katsomalla videolta koripallo-ottelua ja laskemalla, kuinka monta syöttöä valkoisissa pelipaidoissa olevat pelaajat antavat toisilleen.

(http://viscog.beckman.illinois.edu/flashmovie/15.php)

Kun palautteessa keskitytään mahdollisimman tarkkoihin havaintoihin, palautteen antamisessa on mahdollisuus onnistua. Jos sanomme toiselle, että hänellä on tapana myöhästyä ja hän pyytää esimerkkejä, olemme pulassa,

ellemme voi kertoa hänelle niitä.

 

Mitä olet havainnut palautetta antaessasi ja vastaanottaessasi havaintojen ja arviointien eroista? Lisää asiasta kirjassa Palautemestari.

 

Uutiset Espoo.fi

Palautteellasi on merkitystä enemmän kuin uskotkaan

Oletko joskus antanut palautetta Espoon kaupungille ja miettinyt onko sillä merkitystä? Palautteesi on meille todella...

Lue lisää »

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa 21.4.2021

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa käsitellään mm. Henttaan, Suurpellon ja Kuitinmäen väestön...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

5 ways to be a better work-from-home coworker

Lue lisää »

Up Close: Live Online Classrooms

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

Priorities for the wisdom years

The sun is shining bright this morning, an unexpected gift after two days of strong winds and driving rain. It was...

Lue lisää »

I hope something good happens to you today

There are some days when I feel a sincere sense of weariness at the state of our world and I just want to find a small...

Lue lisää »