Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Luottamus hallituksen toiminnassa
Luottamus hallituksen toiminnan kivijalkana
Ihmisten välinen luottamus on välttämätön edellytys sille, että kokouksissa saadaan aikaan mahdollisimman hyviä tuloksia. Luottamus sisältyy kaikkeen vuorovaikutukseen. Sitä tarvitaan hallituksen jäsenten, muiden kokoukseen osallistuvien, kunkin oman taustaryhmän ja ulkoisten sidosryhmien ihmisten kesken.
Hallituksen jäsenyys perustuu valitsijoiden luottamukseen. Jos luottamusta ei enää ole, koko hallitus tai yksittäinen jäsen voidaan erottaa yhdistyksen kokouksen päätöksellä.
Luottamusta tarvitaan varsinkin tilanteissa, kun emme tiedä etukäteen siitä, mitä odotamme toisten ihmisten tekevän. Luottamus kattaa ennalta tuntemattomaan vuorovaikutustilanteeseen sisältyvän riskin kokonaan tai osittain.
Luottamus voi joutua koetukselle erityisesti muutostilanteissa. Tällöin hallituksen on osoitettava omalla toiminnallaan luottamusta ihmisten kykyihin viedä läpi tarvittavat muutokset.
Ensivaikutelma ja luottamus
Hallituksen uudesta puheenjohtajasta ja jäsenestä luodaan ensitapaamisessa ensivaikutelma. Ensivaikutelma syntyy muutaman ensimmäisen minuutin aikana. Siihen vaikuttavat monet asiat. Hyvän ensivaikutelman voi tehdä vain yhden kerran. Amy Cuddyn mukaan ihmiset arvioivat uuden ihmisen tavatessaan ensin tämän luotettavuutta ja vasta sen jälkeen pätevyyttä.
Luottamuksen monet ulottuvuudet
Luottamus ja hallituksen kokousten sosiaalinen turvallisuus kulkevat käsi kädessä. Luottamuksella on monia ulottuvuuksia. Näistä kerron enemmän seuraavassa jutussa ja tarkemmin ”Vaikuta järjestösi hallituksessa” -verkkokurssin käsikirjassa (ilmestyy mytalentia.fi).