web stats
diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Presidentti arvojohtajana?


Presidenttiehdokkaiden vaalikeskusteluissa on keskusteltu siitä, onko ehdokas arvojohtaja vai johdattelija. Mistä tässä on kysymys?

Arvot ovat mukana jokaisen ihmisen toiminnassa riippumatta siitä, onko hän kertonut julkisesti arvoistaan tai onko hän edes niitä kovinkaan syvällisesti miettinyt. Arvot paljastuvat vaikka siitä, kun kysyy ihmisiltä, mitä hän pitää tärkeänä. Joku palvelutehtävässä toimiva voi sanoa asiakaskeskeisyyden tärkeäksi työtään ohjaavaksi arvoksi. Käytännössä hän saattaa kuitenkin toimia tavalla, joka ei ota asiakkaan tarpeita ja näkökohtia juurikaan huomioon. Hän toimii kuitenkin asiakaslähtöisesti (asiakas + lähtö) eli saa toiminnallaan asiakkaan lähtemään hakemaan palvelua muualta!

Presidentinvaalien kannalta on otettava huomioon, etteivät äänestäjät ole mikään homogeeninen ryhmä. Yhteiskunnassa on monenlaisia arvoja. Voidaan puhua yhteisistä arvoista, arvojen yksilöllisistä eroista ja toiminnan tasosta. Lienee kuitenkin turha väittää, että Suomessa tai missään muuallakaan olisi ollut tai olisi koko kansakunnan yhtenäinen arvomaailma.

Arvomäärittelyt hahmottavat kansakunnan ja yksilöiden todellisuutta ja toimintaa eri tavoin. Eri ihmisillä ja ihmisryhmilläkin on erilaisia tulkintoja samoista, julkilausutuista arvoista käytännön elämästä puhumattakaan. On selvää, että esimerkiksi muslimiyhteisöllä on erilainen käsitys naisten ja miesten tasa-arvosta kuin miksi sen maassamme ymmärrämme. Jokainen tarkastelee asioita oman taustansa, tietopohjansa, kokemustensa ja oman ryhmänsä muiden jäsenten vaikutuksen kautta.

Voiko ehdokas päästä presidentiksi, jos julkisesti kertoo arvoikseen täysin valtaenemmistön arvoista poikkeavat arvot? Jos hän haluaa toimia rohkeana arvojen uudistamisen airueena piittaamatta suuren enemmistönn näkemyksistä, hän ottaa ison riskin. Silloin hän painottaa asioita, joita äänestäjien ylivoimainen enemmistö ei pidä tärkeinä eikä hyväksy. Äänet jäävät vaaleissa saamatta. Valintaan tarvitaan enemmistön kannatus. Hän voi olla liian aikaisin liikkeellä asiassa. Joukot eivät ole vielä valmiita muutokseen. Muutoksen taakse ei ole vielä saatavissa riittävän vaikutusvaltaista kannattajajoukkoa. Sen vuoksiksi ehdokkailtakin vaaditaan herkkyyttä aistia niin sanottuja heikkoja signaaleja, vihjeitä iduillaan olevista asioista, ja edetä harkitusti niiden suuntaan.

Valittu presidentti osoittaa sitten käytännön toiminnallaan sen, miten hän toteuttaa eri arvoja. Vaikka hän toimii esimerkkinä, yhteiset arvot muuttuvat jokseenkin hitaasti. Sen sijaan yksilöiden arvoissa saatetaan havaita muutoksia esimerkiksi yksilökeskeiseen suuntaan tai päinvastoin. Esimerkiksi EU-jäsenyydellä on ollut ainakin jossakin määrin vaikutusta arvojen muutoksiin.




Uutiset Espoo.fi

Kokemusasiantuntija tuo arjen äänen perhekeskusten suunnitteluun

Kokemusasiantuntija Pirkko toimii perhekeskuksen valmisteluryhmässä perheen ja asukkaan äänenä. Hänelle...

Lue lisää »

Pääkaupunkiseudulla palataan lähiopetukseen ja valmistellaan sisäharrastusmahdollisuuksien avaamista 20-vuotiaille ja tätä nuoremmille

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä linjasi kokouksessaan tiistaina 20.4.2021 hallitusta palaamisesta...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

5 ways to be a better work-from-home coworker

Lue lisää »

What Went Wrong with the Boeing 737 Max?

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

Priorities for the wisdom years

The sun is shining bright this morning, an unexpected gift after two days of strong winds and driving rain. It was...

Lue lisää »

I hope something good happens to you today

There are some days when I feel a sincere sense of weariness at the state of our world and I just want to find a small...

Lue lisää »