web stats
diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Tietotori

Vaikeus ymmärtää poliittista päätöksentekoa

Juha Spilän hallitus ei esitäkään veroa mottoripyörille ja veneille. Syyksi kerrottiin, ettei verojen tuotto vastaisikaan alkuperäisiä arviointeja. Miksi näin? Mitä tämä kertoo laajemminkin päätöksenteosta?

Polittinen päätöksenteko on vaikeaa, koska toimintaympäristö on epävakaa, tapahtuu monenlaisia yllätyksiä ja kaikki muutokset ovat riippuvuussuhteissa toisiinsa. Kulloinkin vallassa olevat puolueet pyrkivät ajamaan omalle kannattaryhmälleen tärkeitä asioita. Juhlapuheissa puhutaan siitä, miten politiikka on yhteisten asioiden hoitamista. Käytännössä se on kuitenkin paljon raadollisempaa. Mitä vahvemmat vaikuttajatahot ovat asialla, sitä vähemmän päättäjät edes yrittävät tehdä näiden tahojen etujen vastaisia päätöksiä. Esimerkiksi listaamattomien yritysten osinkojen verokohteluun ei ole halua puuttua.


Meidän kansalaisten olisi nykyistä helpompaa seurata ja ymmärtää päätöksentekoa, jos meillä olisi mahdollisimman hyvä kokonaiskuva kulloisetakin korjausta tai kehittämistä vaativasta tilanteesta. Luemme, kuulemme ja saamme muuten paljon tietoa ihan ähkyksi asti. Kokonaiskuva voi monesti jäädä hämäräksi. Vielä vaikeammaksi tilanne muuttuu, kun ajattelemme syitä keskustelun kohteena olevaan asiaan tai tilanteeseen. Jos diagnoosi on heikko tai väärä, eivät hoitokeinotkaan voi tepsiä. Saatetaan hoitaa väärää tautia tai hoitaa oikeaa tautia tehottomasti.


Pyrkiminen mahdollisimman oikeaan tilannearvioon syineen ja niihihin vaikuttavine tekijöineen suuntaa ajattelun yhteiseen diagnoosiin ja kehittelemään sen jälkeen erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Samaan tavoitteeseen on monesti käytettävissä hyvinkin erilaisia keinoja. Eri keinoja punnittaessa tarvitaan vaikutusten arviointia, koska ilman sitä tulee yllätyksiä. Jokin vaihtoehtoa näyttäisi toimivan asetettua tavoitetta ja haluttua linjausta vastaan. Joudutaan peruuttamaan ja harkitsemaan muuta.


Kun suunta ja tavoitteet on valittu, tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Tässä vaiheessa ministeriöt joutuvat helposti kovaan paineeseen. Niiden on valmisteltava lainsäädäntöä tiukalla aikataululla, jolloin valmistelun kiire näkyy esitysten laadussa. Joudutaan kulkemaan oikopolkuja. Esimerkkejä ei tarvitse paljon miettiä. Esimerkiksi sote-ratkaisussa keskusta sai maakuntahallinnon ja kokoomus valinnanvapauden. En osaa sanoa, mitä perussuomalaiset saivat. Entistä julkista toimintaa yhtiöitetään kilpailun nimissä. Valinnanvapauden käytännön toteuttaminen ei ole kuitenkaan vielä läheskään loppuun asti mietitty. Saattaa käydä jopa niin, että eniten palveluja käyttävät, monisairaat jäävät tämän valinnanvapauden ulkopuolelle. Kuitenkin koko uudistyksen lähtökohtanahan oli turvata kansalaisille eri puolilla maata tasavertaisesti sosiaali- ja terveyspalvelut, luoda integraatiota eri palvejen kesken ja hillitä kustannusten nousua. Nähtäväksi jää, miten asia tästä vielä etenee.


Viimeisin esimerkki on alussa mainituista veroista luopuminen. Kävi ilmi, että kansalaiset eivät olleet valmiita maksamaan veroa sen perusteella, miten paljon heillä on nyt verotuksen kohteena olevaa omaisuutta. Veneiden ja moottoripyörien kauppa olisi vähentynyt. Kotimainen kulutus olisi samalla laskenut. Olisi aiheutunut monenlaisia seurannaisvaikutuksia. Verojen tuotto olisi ollut suunniteltua pienempi. Ainoa järkevä keino oli peräytyä antamasta esitystä eduskunnalle.


Kansalaisena toivon, että päätöksenteossa nopeus ei olisi keskeinen tekijä, vaan että varsinkin isoissa hankkeissa aikaa varattaisiin kunnolliselle pohjatyölle, että vaihtoehtojen seuraukset arvioitaisiin mahdollisimman monipuolisesti ja että päätöksenteko olisi johdonmukaista. Se lisäisi kansalaisten luottamusta poliittiseen päätöksentekoon ja ehkäisisi populismia.

Uutiset Espoo.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa 21.4.2021

Sosiaali- ja terveyslautakunnassa käsitellään mm. Henttaan, Suurpellon ja Kuitinmäen väestön...

Lue lisää »

Pääkaupunkiseutu purkaa ensin nuorten rajoituksia ja avaa alle 20-vuotiaiden ulkoharrastustoiminnan

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä keskusteli kokouksessaan torstaina 15.4.2021 hallituksen suunnitelmasta...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

5 ways to be a better work-from-home coworker

Lue lisää »

Up Close: Live Online Classrooms

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

I hope something good happens to you today

There are some days when I feel a sincere sense of weariness at the state of our world and I just want to find a small...

Lue lisää »

The signals of spring

It was 7am when I stood on the back deck breaking up ice in the birdbath so I could refill it with fresh water for the...

Lue lisää »