Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Rakastakaamme uuden oppimista
Luin juuri FT Lauri Järvilehdon yhdessä Milma Arolan kanssa kirjoittaman kolumnin "Tehdään Suomesta maa, jossa kaikki rakastavat oppimista". Siinä puhutaan uuden koulutuksen yhteisestä visiosta. "Uusi koulutus-foorumi loi kevään 2015 aikana vision suomalaiselle koulutukselle: "Maa, jossa kaikki rakastavat oppimista." Se jakautuu kolmeen teemaan: 1) Uusi koulutus tunnistaa jokaisen vahvuudet; 2) Uusi koulutus luo tulevaisuuden mahdollisuuksia; 3) Uusi koulutus uudistaa yhdessä rakentaen"
Juttu sai minut ajattelemaan vuosia valmisteltua sote-uudistusta ja nykyistä sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Vaikka koulutusta on uudistettu, toiminta monilla työpaikoilla on kaikkea muuta kuin uuden oppimiseen innostavaa ja kannustavaa. Taloudellisesti vaikeina aikoina henkilöstön kehittämisrahat ovat monesti ensimmäisinä säästölistalla. Varsinkin sairaalat toimivat aikaisempaan tapaan hierarkisesti. Eri ammattiryhmät osallistuvat omien järjestöjensä järjestämään taikka muuhun omalle ammattiryhmälle suunnattuun koulutukseen. Kuitenkin eri ammattiryhmien, jotka käytännössä työskentelevät yhdessä, yhteinen koulutus avaisi monia uusia mahdollisuuksia työn ja toiminnan kehittämiseeen, uuden kokeiluun ja yhdessä oppimiseen. Työssä oppiminen osana työtä on vähintään yhtä tärkeää kuin erillisiin
koulutustilaisuuksiin osallistuminen.
Eri ihmisillä on erilaisia vahvuuksia. Niiden jatkuva kehittäminen luo perustaa uuden oppimiselle ja innostuksekselle, kunhan osaamisen ja vahvuuksien käytölle luodaan edellytyksiä. Peruskoulutuksesta riippumatta esimerkiksi eri hoitajaryhmät pystyvät hoitamaan monenlaisia erikoistehtäviä, kunhan se nähdään tarpeelliseksi ja siihen kannustetaan. Ihminen on oppiva olento, kunhan hän näkee oppimisen kiinnostana.
Toivottavasti sote-uudistuksella luodaan aikaisempaa paremmat edellytykset rakentaa tulevaa toimintaa uuden oppimisen perustalle. Pelkät hallintorakenteet eivät uudista toimintaa. Monet nykyiset toimintatavat kaipaavat ravistelua. Tarvitaan jatkuvaa uuden oppimista, innostavaa yhteistyötä ja vahvuuksien hyödyntämistä.
| ||