Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Vaalitappion analyysi
Vaalitappion kokeneet puolueet tekevät eri tavoin analyysia tappionsa syistä. Perinteisesti kootaan osaajien porukka, joka miettii ja analysoi. Lopuksi kirjoitetaan raportti. Mikä muuttuu?
Vaaleissa on aina kysymys siitä, kenelle kansalainen antaa sen ainoan merkittävän asian: yhden äänensä. Eri ihmisten ratkaisuun vaikuttavat mitä erilaisimmat tekijät. Joku perii puoluekannan äidinmaidostaan, joku ajattelee tekevänsä järkiratkaisun, joku äänestää tuttua ja luotettavaksi kokemaansa ehdokasta, joku vaihtaa usein ehdokasta ja puoluetta jne.
Perinteinen tapa analysoida voiton tai tappion syitä liittyy siihen, että puolueen sisäpiiri kuvittelee tietävänsä kokemuksensa ja osaamisensa pohjalta ne perimmäiset syyt. Tällöin asioita katsotaan ylhäältä tornista laspäin, kansalainen objektina. Kuitenkin kansalainen on vaaleissa subjekti, joka valitsee, kenelle äänensä antaa. Sen vuoksi kannattaisiko kysely aloittaakin sieltä eli kansalaisten keskuudesta? Mitä he ajattelevat puolueen sanomasta, puluejohdon esiintymisestä,ehdokkaiden moninaisuudesta, puolueen näkymisestä, harjoitetusta hallituspolitiikasta, näkymisestä mediassa ja muutoin, ihmisille tärkeimpien asioiden esillä pitämisestä jne? Tämän vaiheen jälkeen on aihetta koota tiedon ja ajatusten murusia johtopäätöksiä varten. Näissä kartoituksissa voi löytyä ituja myös uuden rakentamiseen.
Puheet siitä, että puolueen johto uudistaa puolueen, ovat nekin ylhäältä päin ohjattavaa toimintaa. Puolueet elävät ja kehittyvät sitä kautta, että ihmiset haluavat törmäyttää erilaisia ajatuksiaan yhdessä toimimalla. Yksimielisyys ei ole vain etu, se voi olla merkiki pysähtyneisyydestä. Kenenkään ei pidä kuvitella, että puolueen puheenjohtajalla tai muullakaan johdolla on viisastenkivi uudistamiseen. Se tapahtuu ihmisten kautta, heitä kuunnellen ja toimintaan innostaen.
| ||