Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Vanhassa vara parempi?
Lainsäädäntötyössä on esitetty toistuvasti ajatus palaamisesta komiteakäytäntöön. Perusteena on kattava selvitystyö, laaja psallistuminen ja samalla asioihin sitoutuminen. Onko aihetta paluuseen?
Viime vuosina hallitus on valmistellut isoja hankkeita, kuntauudistusta ja totea. Kummassakin on ollut enemmän vaikeuksia kuin hallitusohjelmaa muokattessa varmaan osattiin ajatella. Soten valmistelu oli koukeroista, oli erilaisia työryhmiä ja raportteja. Ennen viime kuntavaaleja luvattiin nopeita esityksiä. Lupaukset eivät pitäneet. Vasta, kun eri eduskuntapuolueiden puheenjohtajat sopivat porukalla asiasta, alkoi tapahtua. Saatiin ainakin periaatelinjaukset sovittua. Toki on vielä paljon sovittavaa ja päätettävää.
Monet asiat vaativat onnistuakseen laajapohjaista valmistelua ja sitoutumista. Vaalikausi on vain neljä vuotta, mutta uudistettavat asiat volla voimassa vuosikymmeniä. Niitä ei ole järkevää muuttaa pelkästään sen vuoksi, että hallitusvalta vaihtuu. Muutoin johdonmukaisuus ja ennustettavuus kärsivät. Tämä seikka puoltaa isoissa uudistuksissa mahdollisimman laajaa parlamentaarista valmistelua esimerkiksi komiteoita hyväksi käyttäen. Menettely on halpakin. Toki työtä voi ja pitää aina tehostaa, ettei valmistelu kestä vuosikausia.
Tänä päivänä kaiken pitäisi tapahtua nopeasti. Kuitenkin moni asia vaatii mahdollisimman monien näkökohtien huomioon ottamista ja viilaamista. On parempi saada aikaa kestävää tulosta vaikka hitaammalla tahdilla kuin liian nopeasti kiiruhtamalla. Erityisesti lainsäädännöltä on aihetta odottaa korkeaa laatua. Nyt se ei ole sitä aina ollut.
| ||