Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Sotessa edistymistä
Sote valmistelu jatkuu aikaisemmin päätetyn raamiratkaisun perustalta. Kolme vuotta kului ilman näkyvää tulosta. Miksi näin?
Yksi syy oli se, että sote-uudistus ja kuntarakenneuudistus kytkettiin niin vahvasti yhteen. Hallitus myös piti valmistelun itsellään. Orpon johdolla sorvattu esityskin tehtiin kiireellä ja se jäi jokseenkin sekavaksi. Vasta eduskuntapuolueiden puheenjohtajien johdolla tehty esitys sai tuulta alleen. Nyt on edetty sen pohjalta ja saatu asia yhteen välipisteeseen lausuntokierrosta varten.
Vielä on monta kiveä käännettävänä, ennen kuin viidella alueella on saatu valmiiksi suunnitelmat käytännön palvelutuotannosta. Luonnollisesti yksityissektori kritisoi mallia, koska se haluaa ottaa aikaisempaa suuremman osuuden palveluista. Puhutaan voimakkaasti potilaan valinnan vapaudesta. Rahoitusmallin uudistaminen ei ole sekään helppo ratkaisu. Nykyistä monikanavaista mallia on aiheesta arvosteltu.
Luonnollisestti viiden sote-alueen malli herättää pelkoaj lähipalvelujen karkaamisesta. Samalla kannattaa muistaa, että työnjaon järkeistämisellä voidaan palvelujen tarvitsijoille turvata mahdollisimman korkeatasoiset palvelut. Euroopassa on lukuisia miljoonakaupunkeja. Nekin pystyvät hoitamaan palvelut.
Uudistus etenee toivottavasti ripeästi, jotta alueilla päästään käytännön valmistelutyöhön. Tuossa vaiheessa on tärkeää kytkeä myös palveluiden varsinaiset tuottajat, henkilöstö, mukaan valmisteluun.
| ||