Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tulevaisuuden Suomi - puolueiden visiot?
Frank Martela ja Karoliina Jarenko kirjoittvat eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle tekemässään raportissa (3/2014) "Sisäinen motivaatio Tulevaisuuden työssä tuottavuus ja innostus kohtaavat", ettei 2000-luvun Suomessa ole samanlaista vahvaa kokemusta yhteisestä päämäärästä kuin sodanjälkeisenä aikana, jolloin maamme jälleenrakennettiin. Puolueilla onkin mietittävää.
Vaaleissa on paljon niin sanottuja liikkuvia äänestäjiä, jotka eivät ole uskollisia aina samalle puolueelle, vaan jotka voivat vaihtaa kannatustaan eri vaaleissa. Vielä suurempi haaste on se, millä ihmiset saadaan kiinnostumaan yhteisistä asioista ja äänestämään sekä osallistumaan muulla tavalla yhteiskunnan toimintaan.
Kun kuuntelee viikottain hallituksen kyselytuntia eduskunnasta, joutuu pakostakin toteamaan, että harvoin syntyy kokonaiskuvaa siitä, mikä on se visio, tulevaisuudenkuva, jota kohti hallitus tai eri puolueet haluavat maatamme viedä. Tutut sloganit kuten työllisyyden edistäminen, talouskasvu, velkaantumisen vähentäminen ja yrittämisen edellytykset toistuvat uudelleen ja uudelleen puheenvuoroissa. Ne ovat kuitenkin kaikki keinoja.
Saadakseen kannatusta puolueiden pitää pystyä esittelemään kansalaisille uskottava ja innostava tulevaisuudenkuva, joka näyttää suuntaa kohti parempaa tulevaisuutta. Tehtävä ei ole helppo. Onnistuessaan puhuttelemaan ja innostamaan kansalaisia puolue voi nauttia menestyksestä.
| ||