Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Ärsyttääkö toisen käytös?
Jokaisella lienee kokemuksiaa tilanteista, kun jonkun toisen ihmisen käytös ärsyttää tavalla taikka toisella. Tilanne johtaa helposti siihen, että alamme itse käyttäytyä epäkohteliaasti, puolustelevasti, hyökkäävästi tai muulla tavalla epäkypsästi. Mikä avuksi?
Muistan vuosien takaa tapauksen, kun SuPerin aktiivijäsen kertoi kotikuntansa kunnanjohtajan tavanomaisesta toiminnasta neuvottelussa: kunnanjohtaja alkoi huutaa. Sillä tavalla kunnanjohtaja pyrki saamaan tilanteen hallintaansa ja tavoitteensa läpi. Kehotin kokeilemaan seuraavanlaista strategiaa. Sen sijaan, että antaisi kunnanjohtajalle vallan vaikuttaa huutamalla, alkaisikin nähdä hänet muutaman vuoden ikäisenä pikkupoikana. Tällä tavalla alkaisi nähdä kiukun ja muut tunteet ymmärrettävinä. Lapsethan eivät aina hallitse aikuisten tapaan tunteitaan, vaan antavat niiden näkyä ja kuulua reippastikin.
Näin toimien kunnanjohtajan tunteenpurkaukset eivät pääsisi vaikuttamaan omaan toimintaan.
Yhdysvaltalainen stressitohtori Richard Carlson kehottaa kirjassaan Älä hikeenny pikkuasioista kuvittelemaan toisen ihmisen pikkulapsena, yksivuotiaana taikka satavuotiaana tällaisessa tilanteessa. Ajatuksella voi leikkiä. Tällainen menettely lisää käyttäjän myötätuntoa ja ymmärrystä. Parhaassa tapauksessa ihminen pystyykin säilyttämään rauhallisuutensa ja esimerkiksi hallitsemaan neuvottelutilannetta. Se on kaikkien osapuolten etu. Samalla kannattaa muistaa, että toisessa ärsyttävä piirre löytyy yleensä myös omasta itsestämme.
| ||