diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Tietotori

Palautemestari-kirja

 


Saatko mielestäsi riittävästi palautetta? Annatko sitä itse? Ihmiset haluavat työpaikoillaan saada palautetta enemmän kuin sitä usein annetaan. Palaute onkin erinomainen ja yksinkertainen keino lisätä ihmisten motivaatiota, energiaa ja kehittymishalua sekä vahvistaa työidentiteettiä. Se auttaa pysymään oikeassa suunnassa ja helpottaa yhteistyötä.

Palautemestari-kirja kertoo palautteen antamisen perustasta, keinoista saada palautetta, palautteen antamisen kultaisista säännöistä, palautteen vastaanottamisesta sekä sudenkuopista. Lukuisat käytännön elämän esimerkit auttavat ymmärtämään asiaa monipuolisesti. Lukija voi kirjan ohjeiden perusteella tehdä itselleen muutaman viikon kehitysohjelman.

Kirjan toisena kirjoittajana on KM, psykoterapeutti Anna-Mari Tiili, jolla on monipuolinen ja laaja työelämäkokemus, myös valmentajana.

Kirja ilmestyi 29.11.2017. Se on tarpeellinen työväline etenkin esimiehille ja siitä hyötyvät kaikki työelämässä olevat.


Hinta 13 euroa, sisältää alvin ja lähetyskulut. Mukava lahja vaikka ystävälle tai työkaverille. Vähintään 10 kappaleen tilaus 11 euroa kappale.

Tilaukset:
mailto:markkusilvennoinen1@gmail.com

Lukijoiden palautetta:

 

Palautemestari- Marika Nurmi
 
Palautemestari on Markku Silvennoisen ja Anna-Mari Tiilin tuore teos vuodelta 2017. Se käsittelee niin palautteen antamista kuin saamistakin eri kanteilta. Kirja yrittää poistaa tumman pilven palautekulttuurin yltä. Mielletäänhän sana palaute usein negatiivissävytteiseksi, eikä sen suomalaisittain odoteta sisältävän ainakaan mitään hyvää.
 
Kirja on helppolukuinen ja tiivis paketti. Kirjaa voisi suositella kelle tahansa, erityisesti työntekijöille ja esimiehille. Se avaa hyvin näkökulmia molemmin puolin. Esimiehet muistaisivat mahdollisesti myös antaa kiitosta ja hyvää palautetta kirjan luettuaan ja työntekijä ei suhtautuisi aina varauksellisesti, kun palautteen antamisesta ruvetaan puhumaan. Se muistuttaa myös, että omaa asennettamme asioihin, kuten myös palautteeseen voi muuttaa. Jos asenne on kohdillaan, on palautteesta helpompi ottaa niin sanotusti onkeensa. Jos suhtautuminen on pessimististä, on rakentavaan palautteeseen vaikeampaa tarttua. Otamme palautteesta vain itseemme. Kun katsomme asiaa optimistin näkökulmasta voi asia saada aivan uuden ulottuvuuden. Jos esimiehen ja työntekijän välillä vallitsee luottamus, on palautettakin helpompi antaa ja vastaanottaa.
 
Kirja herätti hyvin ajatuksia siitä miten omaa suhtautuminen palautteeseen vaikuttaa myös sen sisältöön. Asian voi erilaiset persoonat kokea täysin eri tavoin. Pyrin omalta osaltani lisäämään hyvän palautteen antamista ja harjoittelen asenteen muutosta palautteen vastaanotossa.Palautemestari- Marika Nurmi

"Kirja on alkusivuilta lähtien kuin elävästä elämästä, joten odotan kirjan
lukeneiden ja sen neuvoja soveltavien hallitsevan palautekulttuurin
kohtalaisen hyvin. Suomalaiset sekä liike-elämässä että muillakin elämän
aloilla tarvitsevat rohkaisua palautekulttuurin ja viestinnän muuttamisessa
avoimemmaksi. Kirjasi muuttaa varmasti omalta osaltaan lukijoiden asenteita.
Ja niiden muuttamisessa sitä työtä riittääkin, sen verran opin alku sivuilta."



"Kiva kirja. Asiat pitkälti tuttuja kun olen viestintää opettanutkin, mutta selkeästi koottu perusteos jota voi kuljettaa vaikka käsilaukussa"

 


"Luin Palautemestari-kirjan ja siitä muutama ajatus

- ensinnäkin kirja oli mukavan kokoinen ja mukavan ilmava. Sitä saattoi lukea sopivissa välein, kun saattoi keskittyä yhteen kappaleeseen kerrallaan

- mielestäni asioita oli käsitelty mukavasti useammasta näkökulmasta

- koin tärkeäksi kohdat, joissa käsiteltiin palautteen kääntymistä itseään vastaan ja vanhojen kokemusten esiinnousemista uudessa tilanteessa ja kenties silloin uusissa rooleissa

- kirjaan oli eksynyt useita painovirhepaholaisia. Ne, vaikkakin ovat inhimillisiä, valitettavasti latistavat asian painoarvoa

- voisin ajatella palaavani kirjaan uudelleen" 

 

 

 

 

 

 

 

 

JOHDANTO
MITÄ PALAUTE ON?

PALAUTTEEN PERUSTAA
Minäkuva ja itsetunto
Uskomukset ohjaat käyttäytymistämme
Asenteet näkyvät ja kuuluvat
Ajatusmallit ohjaavat palautetta
Sitoutuminen auttaa onnistumaan
Ulos omalta mukavuusalueelta
Toiminnan tarkoitus, visio, strategiat ja tavoitteet

Arvot ovat aina läsnä

MITÄ PALAUTTEELLA TAVOITELLAAN?
MONENTYYPPISTÄ PALAUTETTA
Palkitseva palaute: arvostuksen osoittaminen ja kiittäminen
Herättävä palaute: toiminnan ja osaamisen kehittäminen
Nostattava palaute: ristiriitainen positiivinen palaute
Haastava palaute: ristiriitainen kielteinen palaute
Keskinäiset suhteet puntarissa
PALAUTETTA VOI SAADA MONIN TAVOIN
Palautteen pyytäminen
Pyytämättä saatava palaute
Havainnoimalla saatava palaute
PALAUTTEEN ANTAJAN TAITAVUUS
Palautteen antajan meta-taitoja
Sosiaalinen tyyli huomioon
Luottamus palautteen kivijalkana
PALAUTTEEN ANTAMISEN KULTAISIA PERIAATTEITA
Arvostuksen osoittaminen
Kysyminen keskustelun avauksena
Pyynnön esittäminen
Dialogi yhteistyön alustana
Palaute oikealle henkilölle
Taitava palaute keskittyy siihen, mitä toivotaan lisää
Kasvojen säilyttäminen
Oikea ajoitus
Läsnäolon voima
Sähköposti vai aitoja kohtaamisia?
Palautteen antajan havainnot
Ajattelun voima ja ansa
Yksityinen vai julkinen palaute?

Varovaista sanojen käyttöä
Hampurilaismalli: kiitos ja korjaava palaute yhdessä?
Minä-viestit: omasta puolesta puhuminen
Samalle aaltopituudelle: samaa mieltä oleminen ja myötäily
Täsmällisyys on välttämätöntä
Tilanteiden hallinta
PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN
Myönteisen palautteen vastaanottaminen

Korjaavan palautteen vastaanottaminen

 

 

 

 

 

 

 

Asiassa pysyminen
 
Palautteesta oppiminen: taistelijat, tuenpyytäjät, luovuttajat ja vastuunottajat
Oman muutosprosessin aloittaminen
Pähkinänkuoressa
PALAUTTEEN ANTAMISEN SUDENKUOPPIA
Miksi palautteen antaminen on vaikeaa?
Virheelliset motiivit
Työkaverit toistensa toiminnan arvioijina
Kateus jarruna
Palautetta palautteen vuoksi
Harkitsemattomat reaktiot
Huomio toisarvoisiin asioihin
Jälkiviisauden ansa
Kiitos ei ole aina saajalleen kiitos
Idealisointi ja sensurointi vääristävät tilannetta
Tunteet ottavat vallan

Tunteet tarttuvat
Oma kehno esimerkki: sääntöjen rikkominen
Leimaaminen
Haloefekti: valo- tai pyhimyskehä
Vertailu toisiin rikkoo välejä
Syntipukin hakeminen
Ennakkoluulot sumentavat näkömme
Havaintojen yksipuolisuus

Asioiden ja tapahtumien suurentelu ja vähättely
Ajatusten lukemisen harha
Tunnekiristys
Anteeksi pyytämisen ja antamisen vaikeus
Pähkinänkuoressa
Kasvata pääomaasi – kehity palautteen antajana ja vastaanottajana!

Kiitokset
Lähteet
 


 

Uutiset Espoo.fi

Länsi-Uudenmaan kuljetuspalvelut uudistuvat – asiakkaat mukana kehittämässä

Kuljetuspalvelu on tarkoitettu asukkaille, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi pysty käyttämään julkista...

Lue lisää »

Kehä I Keilaniemessä -viikkokooste, viikko 12/2019

Uusimmat kuuumiset Kehä 1 Keilaniemessä -hankkeen työmaalta. Täytemaan ajo tunnelin holville jatkuu edelleen, jonka...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

How the modern office is killing our creativity

Lue lisää »

Fintech, Small Business & The American Dream

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

One work/life hack that changed everything

Two months ago my friend Beth and I started working at a café together one day a week.  We bring our laptops and our...

Lue lisää »

Do you resist change? If so, do this

**Ready for a change?  There are only 3 spots left in our Self Care by the Sea retreat with Russ Hudson, author of...

Lue lisää »