diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Tietotori

Presidentti arvojohtajana?


Presidenttiehdokkaiden vaalikeskusteluissa on keskusteltu siitä, onko ehdokas arvojohtaja vai johdattelija. Mistä tässä on kysymys?

Arvot ovat mukana jokaisen ihmisen toiminnassa riippumatta siitä, onko hän kertonut julkisesti arvoistaan tai onko hän edes niitä kovinkaan syvällisesti miettinyt. Arvot paljastuvat vaikka siitä, kun kysyy ihmisiltä, mitä hän pitää tärkeänä. Joku palvelutehtävässä toimiva voi sanoa asiakaskeskeisyyden tärkeäksi työtään ohjaavaksi arvoksi. Käytännössä hän saattaa kuitenkin toimia tavalla, joka ei ota asiakkaan tarpeita ja näkökohtia juurikaan huomioon. Hän toimii kuitenkin asiakaslähtöisesti (asiakas + lähtö) eli saa toiminnallaan asiakkaan lähtemään hakemaan palvelua muualta!

Presidentinvaalien kannalta on otettava huomioon, etteivät äänestäjät ole mikään homogeeninen ryhmä. Yhteiskunnassa on monenlaisia arvoja. Voidaan puhua yhteisistä arvoista, arvojen yksilöllisistä eroista ja toiminnan tasosta. Lienee kuitenkin turha väittää, että Suomessa tai missään muuallakaan olisi ollut tai olisi koko kansakunnan yhtenäinen arvomaailma.

Arvomäärittelyt hahmottavat kansakunnan ja yksilöiden todellisuutta ja toimintaa eri tavoin. Eri ihmisillä ja ihmisryhmilläkin on erilaisia tulkintoja samoista, julkilausutuista arvoista käytännön elämästä puhumattakaan. On selvää, että esimerkiksi muslimiyhteisöllä on erilainen käsitys naisten ja miesten tasa-arvosta kuin miksi sen maassamme ymmärrämme. Jokainen tarkastelee asioita oman taustansa, tietopohjansa, kokemustensa ja oman ryhmänsä muiden jäsenten vaikutuksen kautta.

Voiko ehdokas päästä presidentiksi, jos julkisesti kertoo arvoikseen täysin valtaenemmistön arvoista poikkeavat arvot? Jos hän haluaa toimia rohkeana arvojen uudistamisen airueena piittaamatta suuren enemmistönn näkemyksistä, hän ottaa ison riskin. Silloin hän painottaa asioita, joita äänestäjien ylivoimainen enemmistö ei pidä tärkeinä eikä hyväksy. Äänet jäävät vaaleissa saamatta. Valintaan tarvitaan enemmistön kannatus. Hän voi olla liian aikaisin liikkeellä asiassa. Joukot eivät ole vielä valmiita muutokseen. Muutoksen taakse ei ole vielä saatavissa riittävän vaikutusvaltaista kannattajajoukkoa. Sen vuoksiksi ehdokkailtakin vaaditaan herkkyyttä aistia niin sanottuja heikkoja signaaleja, vihjeitä iduillaan olevista asioista, ja edetä harkitusti niiden suuntaan.

Valittu presidentti osoittaa sitten käytännön toiminnallaan sen, miten hän toteuttaa eri arvoja. Vaikka hän toimii esimerkkinä, yhteiset arvot muuttuvat jokseenkin hitaasti. Sen sijaan yksilöiden arvoissa saatetaan havaita muutoksia esimerkiksi yksilökeskeiseen suuntaan tai päinvastoin. Esimerkiksi EU-jäsenyydellä on ollut ainakin jossakin määrin vaikutusta arvojen muutoksiin.




Uutiset Espoo.fi

Kaupunginhallituksen päätöksiä 17.6.2019

Kaupunginhallitus hyväksyi äänin 13-2 Tapiolan urheilupuiston jalkapallostadionin muodostaman hankekokonaisuuden...

Lue lisää »

Palvelutori palvelee kesällä pienin poikkeuksin

​Ison Omenan palvelutori on suljettu juhannusaattona, perjantaina 21.6.2019 ja juhannuspäivänä, lauantaina...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

Cure All

Lue lisää »

What is a gig economy and how to navigate it?

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

A trip down memory lane

I’m excited to let you know that our next “Self Care by the Sea” retreat in October is now open for...

Lue lisää »

Thoughts on growing up

It’s been the most perfect spring weekend here in the Northeast.  The sun is shining, the birds are singing, and...

Lue lisää »