diashow
Markku Silvennoinen | Tietokirjailija

Muualla verkossa

Jaa eteenpäin

Tapahtumakalenteri

Ma Ti Ke To Pe La Su
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            
Tietotori

Presidentti arvojohtajana?


Presidenttiehdokkaiden vaalikeskusteluissa on keskusteltu siitä, onko ehdokas arvojohtaja vai johdattelija. Mistä tässä on kysymys?

Arvot ovat mukana jokaisen ihmisen toiminnassa riippumatta siitä, onko hän kertonut julkisesti arvoistaan tai onko hän edes niitä kovinkaan syvällisesti miettinyt. Arvot paljastuvat vaikka siitä, kun kysyy ihmisiltä, mitä hän pitää tärkeänä. Joku palvelutehtävässä toimiva voi sanoa asiakaskeskeisyyden tärkeäksi työtään ohjaavaksi arvoksi. Käytännössä hän saattaa kuitenkin toimia tavalla, joka ei ota asiakkaan tarpeita ja näkökohtia juurikaan huomioon. Hän toimii kuitenkin asiakaslähtöisesti (asiakas + lähtö) eli saa toiminnallaan asiakkaan lähtemään hakemaan palvelua muualta!

Presidentinvaalien kannalta on otettava huomioon, etteivät äänestäjät ole mikään homogeeninen ryhmä. Yhteiskunnassa on monenlaisia arvoja. Voidaan puhua yhteisistä arvoista, arvojen yksilöllisistä eroista ja toiminnan tasosta. Lienee kuitenkin turha väittää, että Suomessa tai missään muuallakaan olisi ollut tai olisi koko kansakunnan yhtenäinen arvomaailma.

Arvomäärittelyt hahmottavat kansakunnan ja yksilöiden todellisuutta ja toimintaa eri tavoin. Eri ihmisillä ja ihmisryhmilläkin on erilaisia tulkintoja samoista, julkilausutuista arvoista käytännön elämästä puhumattakaan. On selvää, että esimerkiksi muslimiyhteisöllä on erilainen käsitys naisten ja miesten tasa-arvosta kuin miksi sen maassamme ymmärrämme. Jokainen tarkastelee asioita oman taustansa, tietopohjansa, kokemustensa ja oman ryhmänsä muiden jäsenten vaikutuksen kautta.

Voiko ehdokas päästä presidentiksi, jos julkisesti kertoo arvoikseen täysin valtaenemmistön arvoista poikkeavat arvot? Jos hän haluaa toimia rohkeana arvojen uudistamisen airueena piittaamatta suuren enemmistönn näkemyksistä, hän ottaa ison riskin. Silloin hän painottaa asioita, joita äänestäjien ylivoimainen enemmistö ei pidä tärkeinä eikä hyväksy. Äänet jäävät vaaleissa saamatta. Valintaan tarvitaan enemmistön kannatus. Hän voi olla liian aikaisin liikkeellä asiassa. Joukot eivät ole vielä valmiita muutokseen. Muutoksen taakse ei ole vielä saatavissa riittävän vaikutusvaltaista kannattajajoukkoa. Sen vuoksiksi ehdokkailtakin vaaditaan herkkyyttä aistia niin sanottuja heikkoja signaaleja, vihjeitä iduillaan olevista asioista, ja edetä harkitusti niiden suuntaan.

Valittu presidentti osoittaa sitten käytännön toiminnallaan sen, miten hän toteuttaa eri arvoja. Vaikka hän toimii esimerkkinä, yhteiset arvot muuttuvat jokseenkin hitaasti. Sen sijaan yksilöiden arvoissa saatetaan havaita muutoksia esimerkiksi yksilökeskeiseen suuntaan tai päinvastoin. Esimerkiksi EU-jäsenyydellä on ollut ainakin jossakin määrin vaikutusta arvojen muutoksiin.




Uutiset Espoo.fi

Merkittävä ilmastoteko Espoon energiatuotantoon: Datakeskukselle suunnitteluvaraus

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti varata Fortum Power and Heat Oy:lle alueen Högnäsin Hepokorvesta...

Lue lisää »

Uusi kutsukyytipalvelu on käynnistynyt Espoossa

HSL on aloittanut yhteistyössä IdeaLab-kilpailun toisen voittajan ViaVanin kanssa uuden kutsukyytipalvelun, joka...

Lue lisää »

Uutiset Harvard Business School

One Argument for Radical Income Transparency

Lue lisää »

Crowd Sourcing Is Helping Hollywood Reduce the Risk of Movie-Making

Lue lisää »

Cheryl Richardsonin blogi

Are you setting yourself up for regrets?

Over the next few weeks, I’m introducing you to my latest book, Waking Up in Winter: In Search of What Really Matters...

Lue lisää »

Entering the autumn season of life

As the summer winds down here in the States and fall beckons, I’ve decided to share the beginning entries of Waking...

Lue lisää »